B&B - Containerwoning

Lasverslag SBSO De Varens

september 4, 2017
Lasverslag SBSO De Varens

Voor het lassen tijdens de plaatsing van de containers kregen we hulp van de leerlingen van de lasklas van meester Peter Coen. Meester Coen heeft zijn verslag van de dag met ons gedeeld.

Werkplek leren in Regniowez

Vrijdagmorgen 2 december 2016, iedereen in de Jeruzalemstraat slaapt nog als er plots een piepend geluid de rust van de nacht verstoord. De grote poort van onze school gaat open . Het grote moment is aangebroken. De leerlingen van 4 hoeklassen gaan op verplaatsing werken. Jawel, je leest goed. Wij gaan lassen op verplaatsing en lassers zouden geen lassers zijn als we niet zouden deelnemen aan een speciaal project, nl het lassen van een containerwoning.
Natuurlijk begint alles met een goede voorbereiding.

Alles netjes per leerling in een bak, inladen en dan klaar om te vertrekken naar Regniowez. We vertrekken vroeg in de morgen om 6u30 want Regniowez is toch een 212km rijden en zoals iedereen weet “de ochtendstond heeft goud in de mond”. Na een klein beetje file in Ternat en 2 keer de ring van Charleroi waren we toch iets na negen uur ter plaatse.
Na een korte kennismaking met de eigenaars van de toekomstige containerwoning en de gesprekken ivm de veiligheid waren we klaar om in actie te schieten.
Voor we aan het zware werk kunnen beginnen zijn er de immens belangrijke voorbereidingswerken. Dus werkpak en veiligheidsschoenen aan en niet te vergeten ons fluohesje en dan 3-2-1 start. Eerst en vooral platen lassen aan de steunpalen. Dat doen we natuurlijk op onze eigen gemaakte werf-lastafel.

Terwijl meester Mike met enkele leerlingen deze taak voor zijn rekening nam kon meester Peter gezellig wat in de zetel zitten genieten van zijn krant en een heerlijke kop koffie. Ik dacht het niet. Meester Peter begon samen met de rest van de groep de eerste containers te plaatsen op de voorziene sokkels. Gelukkig kregen we de hulp van een kraan die 60 meter hoog was en 110 ton kon dragen. Deze kraan hadden wij normaal tot onze beschikking tot 16u. Kostprijs van de kraan is 3000€ van 9u tot 16u dus voortdoen was de boodschap.

Oeps, blijkbaar zijn er mensen die het niet zo goed begrepen hebben. Voortdoen is de boodschap.
Gelukkig zijn er ook leerlingen die het wel goed begrepen hebben.

Ondertussen ging de tijd razendsnel verder en niet alles verliep zoals gewenst. Het plaatsen van de containers op de juiste plaatsen was een precisie werk en nam behoorlijk wat tijd in beslag. Sommige mensen begonnen te stressen. Het was al 14u en het tweede verdiep moest er nog op. Dat gaat nooit lukken tegen 16u. Tijd dus om te gaan onderhandelen. De eigenaars en de kraanbedieners kwamen tot een compromis. De kraan kon blijven tot 17u zonder meerprijs, als we na 17u nog niet klaar zijn dan blijft de kraan nog langer maar dan komt er wel een meerprijs bij. Alle druk kwam dus op de schouders van onze lassers terecht. Het was nu dus het moment om te tonen dat wij stressbestendig zijn en kunnen werken tegen tijdsdruk.
Tijd voor een kort overleg, een taakverdeling waar iedereen zich aan moet houden en dan boem pats erop en werken alsof we al jaren in “de stiel” zitten.
We beginnen met het lassen van de steunpalen.

Daarna gaan we direct van start met het plaatsen van de eerste container van de tweede verdieping.

Ondertussen begint alles te lopen als een goed geoliede machine. Iedereen doet zijn opdracht zoals afgesproken en de tweede verdieping kan vlot worden geplaatst. De leerlingen zijn constant aan het werk. Een moment om als leerkracht terecht trots te zijn op mijn gasten. Ook de eigenaars komen me vertellen hoe knap ze het vinden wat die gasten presteren en dan is het bijna 17uur. Een belangrijk moment voor de eigenaars. Moeten zij nog dieper in de buidel tasten of is het ons gelukt?

De duisternis begint te vallen, de minuten tikken langzaam weg.

Maar het is ons gelukt om tijdig klaar te zijn!!!!!!!!!!!
En het resultaat mag er zijn “mijn gedacht”.

Trots op wat mijn leerlingen hier gepresteerd hebben, zijn we nog een frietje gaan eten, nog wat nagepraat over deze unieke ervaring en moe huiswaarts gegaan om 22uur.
Bedankt gasten.

Meester Mike en Meester Peter.

En van GreenAUBERGINE een hele dikke merci aan het lasteam onder leiding van Meester Mike en Meester Peter. En dat jullie toffe lassers zijn, dat kunnen wij weten … .