B&B - Containerwoning

Een romp van staal

september 4, 2017
Een romp van staal

Stabiliteit, het begin van alles. Om nog maar niet te spreken van waterdichtheid, winddichtheid, … . Dus kiezen wij voor zeecontainers van staal.
Wat moet je weten over zeecontainers, die de ruwbouw van je huis zullen vormen?

Afmetingen standaard zeecontainers

Naar lengte toe zijn de meest voorkomende zeecontainers: 20 voet, 40 voet en 45 voet. Weet dat er nog andere afmetingen voorkomen, indien nodig. Maar dit zijn de meest courante. Containers die moeilijker te vinden zijn, zullen in verhouding automatisch ook een stuk duurder zijn in aankoop.
De standaardafmetingen zijn:
20 voet: LxBxH: binnen: 5,867 x 2,352 x 2,385 m. Buiten: 6,058 x 2,438 x 2,591 m
40 voet: LxBxH: binnen:12,032 x 2,352 x 2,385. Buiten: 12,192 x 2,438 x 2,591 m
45 voet high cube: binnen: 13,556 x 2,352 x 2,698 m. Buiten: 13,716 x 2,438 x 2,896m
Denk eraan, deze afmetingen kunnen een paar mm afwijken, afhankelijk van de fabrikant.

Kies de juiste container voor jouw huis

De meest gebruikte zeecontainers zijn de 40 voeters. Deze containers kunnen dan ook, na verschillende jaren op zee, upcycling gebruiken. Je hebt de standaard droge containers en de koelcontainers (reefers). Die laatste zijn niet meteen nuttig in de bouw, tenzij bij hele specifieke vereisten. Er wordt bijvoorbeeld geteeld in reefers.

Welke termen moeten we nog kennen?

  • Highcube. Dit zijn de hoogste containers. Ze zijn 30 cm hoger dan de standaard containers
  • Pallet wide. Deze zijn wat breder. Breed genoeg om 2 euro pallets naast elkaar in de container te laden.
  • Openside: de container kan langs de zijkant open
  • Opentop: de container is van boven open
  • Double door: de container heeft vooraan en achteraan 2 deuren.
  • Heavy tested: deze container mag een stuk meer gewicht dragen.
  • Flat rack: deze containers worden gebruikt voor speciaal vervoer, voor goederen met bijzondere afmetingen.

Onthoud dat de standaard containers nog steeds de meest betaalbare zijn.

Open at the bottom

Wist je dat een zeecontainer niet helemaal in staal afgesloten is onderaan? Onderaan zitten stalen bars en daarop is een stevige houten plank vastgemaakt die de container uiteindelijk dicht maakt voor transport. Of je die plank hergebruikt in je bouw, dat is up to you. Je hebt wel een goede brander nodig om de schroeven eruit te branden; want die zitten na al die jaren stevig vast.
Houd er rekening mee dat je niet weet wat er in al die jaren in die container werd vervoerd. Afgaand op die informatie … , wil je die planken binnenshuis hergebruiken? Tenzij je voor een volledig nieuwe container gaat natuurlijk, dan kan je die planken zeker gebruiken. Alleen is het gebruik van nieuwe containers niet meer ecologisch verantwoord en economisch ook niet, aangezien die een heel pak duurder zijn.

Hoeveel kost een zeecontainer?

De prijs hangt af van de kwaliteit. Ga je voor lage kwaliteit, dan ga je ook lage prijzen betalen. Dit zijn containers die niet meer gekeurd zijn. Ja, je hoort het goed, een zeecontainer moet gekeurd worden (CSC-certificering). Nieuwe containers krijgen hun keuring voor 5 jaar. Een herkeuring van gebruikte containers kan voor maximaal 2 jaar. Let op het etiket op de deuren van de container.Krijgt de container de stempel ‘Cargo worthy’, dan weet je zeker dat die gekeurd is. Cargo worthy betekent namelijk dat de container nog steeds op zee mag.

Er zijn verschillende container leveranciers, bedrijven die niets anders doen dan containers opkopen en verkopen. Je kunt bij hen terecht voor verschillende kwaliteiten. Je hebt A-kwaliteit, B-kwaliteit, B+ kwaliteit, … . Andere leveranciers noemen het: kwaliteit 1 of 2 of …klasse 1, 2 … . Vraag goed na bij je potentiële leverancier wat je van welke klasse of kwaliteit precies mag verwachten.

Voor een een deftige container, cargo worthy, betaal je gemiddeld 1250 euro (prijs september 2016) exclusief BTW. De prijs kan variëren volgens de prijs van het staal. Je hebt ook containers van 900 à 950 euro. Aan jou de keuze voor welke kwaliteit je gaat.
De nieuwprijzen vermelden we niet, aangezien we vanuit GreenAUBERGINE geen promotie voeren voor het gebruik van nieuwe containers. Wij gaan resoluut voor upcycling: ecologisch en economisch gezien meer verantwoord.
Weet wel dat je van cargo worthy containers niet mag verwachten dat ze perfect zijn, dat ze geen deukje of geen vlekje hebben …. Die containers zijn 10 jaar of meer op zee geweest en hebben toch al een stoot moeten verduren.
En denk hieraan: de prijs van de container valt heel goed mee. Maar doe die prijs telkens x2 om ook het transport te bekostigen. Het transport maakt de container dus bijna dubbel zo duur. We moeten heel eerlijk zijn, het transport kunnen we helaas ecologisch niet verantwoorden. Het transport gaat over land en er rijdt 1 vrachtwagen per container.

Waar koop je cargo worthy zeecontainers

Je hebt verschillende leveranciers. Rijd maar eens naar de haven van Antwerpen, Rotterdam, Le Havre, … . Het staat vol met containers. Ze staan netjes in rijtjes en zijn wel 8 hoog gestapeld. Best wel impressionant.
Wij kiezen voor K-Tainer als partner. Zij hanteren hangbare gemiddelde prijzen. Hun kwaliteit zit goed. En vooral, je hebt een super service. Die mensen helpen je bij elke vraag. Ze reageren heel snel. En je kan je containers op voorhand zien. Je zult zien dat hun cargo worthy containers de volgende kwaliteiten dragen: de onderkant van de container is nog in goede staat en houdt de container nog mooi recht. Een heel belangrijke factor! Ze zijn naar roestheid en deuken toe zeker wel ok. Van onze 11 containers heeft er maar eentje een flinke deuk. Die gebruiken we dan op een plaats waar je die deuk niet meer ziet. Sommige containers hebben zelfs onlangs nog een nieuw likje verf gekregen vanbinnen.

Wist je dat je zeecontainers ook online kunt kopen. Er bestaan container webshops. Wij hebben hier bewust niet voor gekozen. Wij willen de containers op voorhand zien en zeker zijn van de kwaliteit die we krijgen. Ze vormen dan ook de stalen romp van ons huis.